VIEW LEBANON - DEVELOPMENT AND PROMOTION OF LOCAL BUSINESS
ZOBACZ LIBAN – ROZWÓJ I PROMOCJA LOKALNEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI to projekt składający się z 2 modułów, realizowany na terenie Libanu od 1.07.2024 r. do 31.12.2025 r.
MODUŁ 1 – 1.07.2024 r. – 31.12.2024 r.
MODUŁ 2 – 1.01.2025 r. – 31.12.2025 r.
CAŁKOWITA WARTOŚĆ PROJEKTU: 1 348 723,00 ZŁ
REALIZATOR: FUNDACJA FENICJA IM. ŚW. CHARBELA
PARTNER GŁÓWNY: Bebaladi
CZYM JEST VIEW LEBANON?
Inflacja w Libanie w 2023 wyniosła 221,3% Ma to negatywny wpływ na społeczeństwo, które dzisiaj niemal się rozpada. Zapaść jest całkowita, zarówno na poziomie gospodarki, jak i organizacji instytucji państwowych. Centralne Biuro Statystyczne i Międzynarodowa Organizacja Pracy szacują, że w 2022 stopa bezrobocia wyniosła 29,6%, co oznacza iż liczba bezrobotnych w małym Libanie waha się od 400 tys. do 455 tys., a byłaby wyższa, gdyby nie migracja wśród młodzieży. Ok. 60 tys. Libańczyków rocznie opuszcza kraj w poszukiwaniu pracy za granicą, ponad 50% młodzieży deklaruje chęć wyjazdu. Szczególnie narażone i wręcz pozostawione same sobie z trudną sytuacją są obszary wiejskie.
Projekt Viev Lebanon (VL) nastawiony jest na wsparcie małych, często rodzinnych biznesów z terenów wiejskich, które w dużej mierze należą do sektora rolno-spożywczego. Celem jest zapewnienie dostępu do nowej grupy klientów w postaci turystów, którzy pojawią się w małych górskich miejscowościach w wyniku realizacji projektu. VL stworzy miejsca pracy dla osób z obszarów wiejskich (zwłaszcza zagrożonej bezrobociem młodzieży), ograniczając przesiedlenia do miast oraz emigrację zarobkową.
Przeprowadzone szkolenia i zakup wyposażenia pozwolą, przy profesjonalnej pomocy, stworzyć i prowadzić nowoczesną, atrakcyjną działalność turystyczną. W przyszłości zapewni ona szerokie wsparcie lokalnym przedsiębiorcom, gdyż przyciągnie w nieznane dotychczas regiony turystów, których obecność pobudzi wzrost gospodarczy libańskich wiosek. Beneficjenci zostaną przygotowani do roli przewodników, którzy w ramach działalności VL będą oferować turystom usługi dostosowane do ich indywidulanych potrzeb. Beneficjenci przyjmą też rolę ambasadorów regionów, z których pochodzą, a ich zadaniem będzie wspieranie lokalnych władz w promocji miejscowości oraz lokalnych przedsiębiorców w promowaniu swoich usług. Dzięki współpracy przy realizacji projektu z Ministerstwem Turystyki w Libanie regiony te będą miały szansę na trwałe wpisać się w mapę turystyczną tego kraju.
9.11.2024 w Bethania Harissa rozpoczęliśmy szkolenie w ramach projektu.
W szkoleniu wzięło udział ponad 102 uczestników, a za jego organizację odpowiadały Uniwersytet Antonine oraz Be Baladi Foundation.
Uczestnicy rozpoczęli edukację z dwoma kluczowymi tematami:
Exploring Lebanon – kompleksowe szkolenie z zakresu historii, geografii i dziedzictwa kulturowego Libanu. Uczestnicy zdobyli wiedzę o podstawach historycznych, geografii turystycznej oraz ochronie dziedzictwa kulturowego.
Modern Marketing – fundamenty, strategie i ekosystem cyfrowy. Ten temat pozwolił uczestnikom poznać skuteczne techniki promowania doświadczeń turystycznych i zarządzania relacjami z turystami.
Od początku 2025 r. trwają prace związane z II modułem projektu.
- Celem 2 modułu View Lebanon (VL) jest wdrożenie przygotowanego w module 1 modelu funkcjonowania turystycznej działalności, służącej z jednej strony utworzeniu dobrej jakości miejsc pracy dla przewodników i ambasadorów regionów, a z drugiej będącej szansą na rozwój libańskich, górskich wiosek i mieszkających w nich społeczności i ich lokalnych biznesów.
- Pilotażowe edycje VL pozwolą beneficjentom na sprawdzenie umiejętności w praktyce. Praktyczna nauka organizacji i zarzadzania VL, a także promowania wydarzeń, pozyskiwania sponsorów i reklamodawców, pozwoli na zdobycie umiejętności prowadzenia racjonalnego biznesu. Oferowane po zakończeniu pilotażowych edycji wsparcie w postaci doradztwa pozwoli beneficjentom na w pełni samodzielne rozwijanie przedsiębiorczych umiejętności przy zachowaniu poczucia bezpieczeństwa.
- VL stworzy nowe miejsca pracy dla osób z terenów wiejskich, dając im narzędzie w postaci wypracowanego modelu działalności turystycznej, którą będą mogli kontynuować, jak też dla lokalnych przedsiębiorców i wytwórców, którzy nie tylko znajdą klientów na swoje dotychczasowe usługi i produkty, ale będą mogli je rozwijać, tworząc nowe miejsca pracy dostosowane do lokalnych potrzeb. Projekt zapewni też utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy kobiet z obszarów wiejskich, które w domowej działalności zajmują się wytwarzaniem lokalnych produktów (np. przetworów) i będą miały szansę sprzedaży ich turystom.
W II Module projektu zostaną podjęte działania tj.:
- – Zapewnienie wyposażenia i sprzętu niezbędnego dla uruchomienia i funkcjonowania projektu.
- – Kampania marketingowa i medialna – promocja VL
- – Szkolenie dla 100 beneficjentów
- – Pilotażowe wdrożenie projektu VL
- – Warsztaty dla 100 beneficjentów