CFM
Wspólny Rynek Produktów Rolnych (Community Farmers’ Market) to projekt składający się z 2 modułów, realizowany na terenie Libanu od 1.08.2021 do 31.12.2022
Moduł 1 – 1.08.2021– 31.12.2021
Moduł 2 – 1.01.2022 – 31.12.2022
Całkowita wartość projektu: 1 096 559,00 zł
Realizator: Fundacja Fenicja im. św. Charbela
Partner główny: Youth Of Hope
Partnerzy dodatkowi: Patriarchal Center for Human Development and Empowerment, Integral Development Foundation
CZYM JEST CFM?
Celem projektu jest wspieranie małych i średnich rolników oraz producentów rolnych poprzez danie im dostępu do rynku sprzedaży bezpośredniej. Przeszkolony w ramach projektu zespół młodzieży stworzy i poprowadzi nowoczesne, atrakcyjne miejsca targowe, będące także miejscami integracji społeczności lokalnych. Pierwszy etap to szkolenie młodzieży (6 grup po 25 osób) w zakresie umiejętności komunikacyjnych, zarządzania, koncepcji działań B2C, narzędzi marketingowych oraz modelu operacyjnego CFM (planowanie, zaopatrzenie, przygotowanie). Etap drugi to przeszkolenie rolników i producentów rolnych – przyszłych wystawców CFM (6 grup po 20 osób).
Szkolenie obejmuje zagadnienia z obszaru kontroli jakości produkcji, sposobów ekologicznego pakowania towaru oraz możliwości optymalizacji produkcji i zwiększania sprzedaży. Trzeci etap polega na stworzeniu i zorganizowaniu 8 edycji CFM (w lokalizacjach obejmujących środkowy i północny Liban) dla 120 przeszkolonych wystawców i ok. 4000 odwiedzających i kupujących. Dzięki projektowi zespół 150 młodych osób będzie w stanie stworzyć i obsługiwać szereg kolejnych CMF, które będą miały wpływ na rynek produktów rolnych. Rolnicy i producenci rolni otrzymają dostęp do bezpośredniego rynku sprzedaży, a konsumenci do zdrowej żywności, oferowanej w rozsądnej cenie. Założeniem projektu jest, by CFM stały się głównymi źródłami zakupów lokalnych oraz zdrowej i tańszej konsumpcji.
W ramach projektu CFM odbyły się szkolenia dla młodzieży (150 osób – przyszłych administratorów targowisk) oraz grupy 120 małych i średnich rolników oraz producentów przetworów. W wielu miastach Libanu pojawiły się ulotki i plakaty, zachęcające do udziału w projekcie. Młodzież odwiedziła też gospodarstwa rolne tłumacząc rolnikom, dlaczego warto jest wziąć udział w CFM.
Szkolenie młodzieży
Szkolenie rolników
Warsztaty CFM
Na zakończenie warsztatów poszczególne zespoły młodzieży przedstawiły makiety, będące projektami przyszłych targowisk.
Projekty makiet stworzone w trakcie szkolenia
W ramach CFM ogłoszono konkurs na logo i hasło promujące projekt
Hasło jakie wygrało to: Ya Ayni Al Baladi, autorstwa Elissy Mchantaf El Kossaifi, co oznacza w przybliżeniu Mój kraj moim oczkiem w głowie. Natomiast autorką logotypu, który zwyciężył została Martine Boutros.
Logo i hasło promujące projekt – Ya Ayni Al Baladi – Mój kraj moim oczkiem w głowie
Konkurs na hasło CFM
PODSUMOWANIE MODUŁU I
W pierwszym module pozyskano beneficjentów – 152 osoby z grupy młodzieży w wieku od 18 do 25 lat oraz 121 rolników, których działalność stanowi główne źródło utrzymania gospodarstwa domowego. Obie grupy wzięły udział w szkoleniach, których celem było przygotowanie do praktycznego działania w module 2, tj. organizacji 8 pilotażowych edycji CFM na terenie całego Libanu. Szkolenia miały charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny.
Część pierwsza obejmowała wspólne dla obu grup zagadnienia z zakresu podstawowych umiejętności życiowych oraz zasad działania CFM (modele, procedury, przykłady innych krajów). Cześć druga była zróżnicowana w zależności od ról, jakie beneficjenci będą pełnić w praktycznym funkcjonowaniu CFM. Rolnicy – przyszli wystawcy – otrzymali wiedzę na temat praktyk produkcyjnych i przetwórczych, w tym produkcji ekologicznej, a także zasad ustalania cen i kosztów, etykietowania, przygotowania ekspozycji towaru, kontaktu z klientem w sprzedaży bezpośredniej itp. Młodzież – administratorzy CFM – przeszła szkolenia z zarządzania i marketingu, budżetowania i opracowywania kosztów oraz strategii promocyjnych. Zdobyta wiedza została sprawdzona podczas warsztatów, gdzie młodzi beneficjencie zespołowo projektowali przyszłe CFM w postaci makiet.
Głównym celem bezpośrednim modułu 1 projektu „Wspólny Rynek Produktów Rolnych” (ang. skrót CFM) było stworzenie modelu biznesowego B2C dla rynku rolnego w Libanie, gdzie konsumenci będą mieć bezpośredni kontakt z producentami żywności – rolnikami z sąsiedztwa i będą mogli kupować ekologiczne produkty ze sprawdzonego źródła po rozsądnej cenie (z pominięciem łańcucha pośredników).
Kolejnym celem była aktywizacja zawodowa młodych, zagrożonych bezrobociem ludzi oraz rozwój ich przedsiębiorczości.
Podstawowym celem II modułu jest wdrożenie opracowanego w module I modelu biznesowego B2C dla rynku rolnego. Wdrożenie odbędzie się dwuetapowo. Etap pierwszy to przeprowadzenie 8 pilotażowych edycji CFM w postaci nowoczesnych, dobrze zorganizowanych targów z produktami rolniczymi i wyrobami przetwórstwa rolnego, w których weźmie udział łącznie 120 wystawców, 150 młodych uczestników projektu oraz 4000 odwiedzających i kupujących. Etap drugi to wsparcie beneficjentów w samodzielnym organizowaniu kolejnych edycji CFM. Doświadczenia zdobyte w praktyce testowania CFM posłużą do przekształcenia projektu w zrównoważone przedsiębiorstwo społeczne typu non-profit oraz proponowania jego wdrożenia przez kolejne regiony. CFM mają stać się głównymi źródłami zakupów lokalnych, zbytu produkcji rolnej, pochodzącej od drobnych rolników i przetwórców produktów rolnych, a także źródłami zdrowej i tańszej żywności.
W ramach CFM odbyło się 8 pilotażowych wydarzeń, nad którymi pieczę trzymała Fundacja Fenicja.
Nasze targowiska zorganizowaliśmy w różnych częściach Libanu:
- Raifoun
- Batroun
- Hadath El Jebbe (Dimane)
- Ehden
- Zahle
- Jbeil
- Qornet Chehwan
- Deir El Qamar
Podczas wydarzeń odwiedziło nas prawie 20 tys. osób. Dzięki targowiskom libańscy rolnicy i mali przedsiębiorcy sprzedali swój towar za łączną sumę 35 136 USD, co dla kraju ogarniętego ogromnym kryzysem gospodarczym jest wielkim sukcesem i poważnym źródłem dochodu.
Każde targowisko było okazją do zakupu ekologicznej żywności, promocji lokalnych producentów, a także wydarzeniem kulturalnym skierowanym do dorosłych i dzieci. Możemy się pochwalić, że projekt spotkał się z bardzo dobrym odbiorem w Libanie, zarówno wśród osób uczestniczących w organizacji, jak i odwiedzających.
16.10.2022 r. w Rayfoun, odbył się warsztat z udziałem młodzieży uczestniczącej w 8 edycjach CFM. Celem spotkania było podsumowanie doświadczeń zdobytych podczas udziału w projekcie oraz przygotowanie do jego samodzielnej kontynuacji.
1. Reifoun
2. Batroun
3. Hadath Jebbe
4. Ehden
5. Zahle
6. Jbeil
7. Qornet Chehwan
8. Deir Qamar
Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.