Nowy projekt Fundacji Fenicja – Community Farmers’ Market (CFM)
W Libanie wdrażany jest nowy projekt Fundacji Fenicja – Community Farmers’ Market (CFM), czyli Wspólny Rynek Produktów Rolnych. Zakłada on zorganizowanie w różnych regionach nowoczesnych targowisk, na których będzie można kupić świeżą, zdrową, ekologicznie produkowaną żywność. Zapewni to z jednej strony rolnikom bezpośredni dostęp do rynków zbytu, a z drugiej konsumentom do produktów o wysokiej jakości i w rozsądnej cenie.
Projekt jest nowatorski, ponieważ na terenie Libanu zamieszkałego przez wspólnotę maronicką nie ma tradycji funkcjonowania lokalnych bazarków. Żywność skupowana jest przez pośredników, którzy sprzedają ją wielkim hurtownikom, a ci dalej do sklepów. Ten wydłużony łańcuch dostaw powoduje, że finalnie produkty osiągają bardzo wysokie ceny, zwłaszcza w czasach, gdy pandemia koronawirusa zniekształciła łańcuchy dostaw.
Projekt CFM składa się z dwóch modułów. W bieżącym roku prowadzone są szkolenia i warsztaty, w których uczestniczy grupa 150 młodych osób oraz 120 rolników i drobnych wytwórców przetworów rolnych. Młodzież nabywa umiejętności z zakresu komunikacji, zarządzania, marketingu, działań B2C, mających pozwolić im stać się w przyszłości organizatorami i administratorami targowisk. Z kolei rolnicy uczą się jak przygotować swoje towary do sprzedaży bezpośredniej, jak dbać o jakość i ekologię w swoich gospodarstwach oraz jak komunikować się z klientem.
Moduł drugi, realizowany w 2022 r., to wdrożenie nabytych umiejętności w praktyce podczas 8 pilotażowych edycji targowisk, które odbędą się w różnych częściach Libanu.
Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez naszych libańskich partnerów. Partnerem głównym jest organizacja Youth of Hope (YoH). Partnerami dodatkowymi są: PCHDE (Patriarchal Center For Human Development And Empowerment) oraz IDF (Integral Development Foundation).
Projekt będzie trwał do końca 2022 roku.
Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.